Odlukom Ujedinjenih naroda iz 1992. godine, 3. prosinca obilježava se Međunarodni dan osoba s invaliditetom, s ciljem jednakosti u ostvarivanju prava i sudjelovanju osoba s invaliditetom u društvu.
Međunarodni dan osoba s invaliditetom – dan kada se s posebnom pažnjom osvrćemo na ljude čija nas upornost, snaga i hrabrost svakodnevno nadahnjuju.
To je prilika da otvorimo srca i shvatimo koliko je uistinu važno da svi živimo u svijetu bez prepreka, svijetu u kojem su različitosti naše najveće bogatstvo.
Taj dan podsjeća nas da osobe s invaliditetom nisu samo dio društva u kojem živimo – oni su naši prijatelji, članovi obitelji, kolege i poznanici.
Tko su osobe s invaliditetom?
Osobe s invaliditetom su pojedinci s dugotrajnim tjelesnim, mentalnim, intelektualnim ili osjetilnim oštećenjima koja im, u interakciji s različitim društvenim preprekama, mogu otežavati potpuno i učinkovito sudjelovanje u društvu na ravnopravnoj osnovi s drugim ljudima.
Prema Zakonu o registru osoba s invaliditetom u tu kategoriju pripadaju:
1. oštećenja vida
2. oštećenja sluha
3. gluhosljepoća
4. oštećenja govorno-glasovne komunikacije
5. oštećenja lokomotornog sustava
6. oštećenja središnjeg živčanog sustava
7. oštećenja perifernog živčanog sustava
8. oštećenja drugih organa i organskih sustava, kromosomopatije, prirođene anomalije i rijetke bolesti
9. intelektualna oštećenja
10. poremećaji iz spektra autizma
11. mentalna oštećenja
12. više vrsta oštećenja.
U sklopu Međunarodnog dana osoba s invaliditetom, u našoj školi za učenike 1. razreda, organizirano je predstavljanje Udruge distrofičara. Učenici su imali priliku vidjeti i čuti osobu s invaliditetom, poslušati priču o djevojčici u kolicima te isprobati kako je to voziti kolica.
“Invaliditet ne definira osobu, već njenu sposobnost da se bori i prevlada sve prepreke.”
“Svatko ima pravo na dostojanstvo, poštovanje i jednake mogućnosti, bez obzira na svoje sposobnosti.”
Budimo prijatelji, potičimo razumijevanje i empatiju od strane vršnjaka, jer svi smo mi ljudi, s različitim mogućnostima i sposobnostima, a podrška i razumijevanje, ključ su dobre inkluzije.
Učimo djecu prihvaćanju različitosti, razumijevanju te naučimo ih kako mogu pomoći osobama kojima je pomoć i podrška potrebna. Empatija i razumijevanje kreće od nas samih, odraslih osoba. Kako mi percipiramo i vidimo osobe s invaliditetom, tako će ih vidjeti i djeca.
Stručna suradnica edukacijska rehabilitatorica Mateja Oberling




